’s-Hertogenbosch, 8 juni 2010, — Ricoh, leverancier van producten en diensten op het gebied van IT- en documentmanagement oplossingen, kondigt vandaag aan dat het een elektronisch billboard heeft gemaakt dat voor 100 procent gebruikt maakt van zonne-energie. Het Ricoh Eco Board bevindt zich op Times Square, het plein dat het hart vormt van Broadway, het culturele centrum van New York City. Times Square is wereldwijd befaamd vanwege de enorme elektronische billboards, waarvan er meer dan 50 hangen.

Het Ricoh Eco Board is ruim 14 meter hoog en 38 meter breed en is het eerste billboard op Times Square dat volledig verlicht wordt door zonne-energie. De stroomvoorziening bestaat uit 62 zonnepanelen en 24 thin-film photovoltaïsche modules voor het omzetten van licht in energie. Het billboard wordt verlicht door 16 LED floodlights, ook wel horizonbakken genoemd, die speciaal ontwikkeld zijn om grote oppervlakken egaal te belichten. Hoewel een billboard op Times Square uitermate prestigieus is, wilde Ricoh dit niet doen zonder de belofte dat er geen gebruik gemaakt zou worden van het conventionele stroomnet om het Eco Board te verlichten. Daarnaast wordt het billboard donker wanneer er gebrek is aan zonlicht. Door uitsluitend zonne-energie te gebruiken voor de reclame, neemt Ricoh haar verantwoordelijkheid in het verlagen van de CO2-uitstoot door conventionele elektriciteitsbronnen. Vandaag vindt op Times Square een speciale ceremonie plaats om de introductie van het Ricoh Eco Board te vieren.

Tom Wagland, milieumanager van Ricoh Europe: “Het Ricoh Eco Board volgt in een lange traditie van innovatieve en milieubewuste initiatieven van Ricoh. We voelen ons al tientallen jaren sterk betrokken bij het milieu op een wereldwijde schaal en we worden hiervoor internationaal geprezen. Het Eco Board is een krachtig symbool van ons inzet voor Green IT en we hopen hiermee anderen uit te dagen ook actief te worden op dit gebied.”

Ricoh koos Rec Solar, een van de pioniers op het gebied van zonne-energie, om het Eco Board uit te rusten met een serie hoogwaardige zonnemodules die geoptimaliseerd zijn voor relatief slechte lichtomstandigheden. De thin-film PV-modules werden geleverd door Xunlight Corporation en voor de implementatie hiervan werkte Ricoh nauw samen met de Cooley Group, al bijna een eeuw lang een voorloper in polymeertechnologie en coatings op flexibele, versterkte ondergronden.

Ricoh Group legt zich al 30 jaar continu toe op een beter milieu. In 1976 richtte Ricoh een Environmental Protection Group op die de verantwoordelijk neemt voor de doelstellingen en strategie van Ricoh op milieugebied tijdens het plannen, ontwikkelen, ontwerpen en promoten van nieuwe producten en diensten. In 2009 heeft Ricoh doelstellingen gezet voor de middellange en lange termijn die een vermindering in CO2-uitstoot beogen, inclusief de omgerekende waarde van 5 gassen, met 87,5% in 2050 en 30% in 2020, vergeleken met 2000.

Ricoh wordt al zes jaar op een rij erkend als een van de Global 100 meest duurzame bedrijven ter wereld door het World Economic Forum in Davos. Daarnaast won Ricoh in 2003 de World Environment Center (WEC) Gold Medal, die uitgereikt wordt aan bedrijven die internationaal het beste presteren in duurzame productontwikkeling.

Bezoek voor meer informatie over de milieuactiviteiten van Ricoh in Europa www.Ricoh-europe.com

Rate this post

Print Friendly