’s-Hertogenbosch, 31 mei 2010, Ricoh, leverancier van producten en diensten op het gebied van IT- en documentmanagement oplossingen, is in het rapport van marktanalist IDC* over managed print services (MPS) aangewezen als nieuwste ‘market leader’. Werd Ricoh voorheen nog gezien als een van de belangrijkere spelers op deze markt, in de onlangs uitgebrachte analyse van 2010 is Ricoh volgens IDC gegroeid tot een nieuwe leider in MPS branche.

Ricoh bekleedt de leiderspositie in de IDC MarketScape analyse door de totale productstrategie en de huidige functionaliteiten die het bedrijf biedt. Volgens de analist levert Ricoh een weldoordachte productreeks die verantwoordelijk is voor het succes van het bedrijf. Vorig jaar rondde Ricoh haar overname af van IKON, reseller van documentoplossingen. Michael Orasin schrijft in zijn rapport ‘IDC MarketScape: Worldwide Managed PrintServices 2010’: “ De geïntegreerde diensten en portfolioplanning van Ricoh en IKON is aantoonbaar en moet een positieve marktontwikkeling tot gevolg hebben. De gecombineerde producten en diensten van de bedrijven zijn goed verenigbaar, en combineren een aantal intern ontwikkelde leveringsplatformen met integratiesoftware voor apparaatbeheer van derden. Ricoh heeft het credo “MPS and beyond” geadopteerd als slogan, waarmee het aangeeft de pijlen te richten op non-print services.

Uit de analyse van IDC blijkt dat MPS leveranciers de meeste groeimogelijkheden hebben als ze aandacht besteden aan de volgende drie punten:

1-      Leveranciers moeten zich, naast het verlagen van printkosten door efficiënter beheer, ook richten op additionele kosten die voortkomen uit printfaciliteiten, zoals datacenters en zakelijke reprografische afdelingen. Een holistische kijk op alle printkosten binnen organisaties zal de MPS-dienst verbeteren.

2-      Het belang van document process outsourcingservices wordt groter. Niet alleen kan hierdoor de printinfrastructuur geoptimaliseerd worden, klanten willen ook hulp bij het managen van documentlogistiek, om zo bijvoorbeeld human resourceprocessen en projecten voor productontwikkeling te verbeteren.

3-       De combinatie van specifieke industrie- en document managementkennis zorgt ervoor dat bedrijven beter in staat zijn tegemoet te komen aan de wensen van hun klanten. MPS-leveranciers kunnen hier een belangrijke rol in spelen.

Franc Spaas, product marketing manager bij Ricoh: “IDC concludeert dat het bieden van alleen managed print services in de toekomst niet voldoende is om leidend te zijn binnen deze branche. Bedrijven willen ondersteuning in hun complete print- en documentenbeheer, oftewel Managed Document Services. Zij kiezen daarom voor leveranciers die alle facetten van document management begrijpen en kostenverlagende oplossingen kunnen bieden. Het Managed Document Services-portfolio van Ricoh is al sinds jaar en dag gericht op gecombineerde print- én documentoplossingen. Het succes van onze nieuwe applicatie op basis van SharePoint en de SAAS applicatie ‘Online Diensten’ zijn hier een duidelijk bewijs van. IDC wijst Ricoh aan als nieuwe leider op het gebied van MPS, dit overtuigt ons dat we op de juiste weg zitten.”

*IDC MarketScape: Worldwide Managed PrintServices 2010, geschreven door Michael Orasin

Rate this post

Print Friendly