Breukelen, 18 mei 2010 – Bedrijven die nadenken over de invoering van Managed Print Services (MPS) worden aangeraden te kijken naar de breedte van het aanbod van een leverancier én naar de strategische richting die het bedrijf volgt. Dit blijkt uit het recente MPS MarketScape rapport van onderzoeksbureau IDC*. In het rapport, dat Xerox Corporation positioneert als leider, is de groeiende lijst van MPS-leveranciers geanalyseerd en wordt een overzicht gegeven van concurrentieposities.


“De overvolle MPS-markt maakt het moeilijker voor bedrijven om precies aan te geven wat ze zoeken in een aanbieder”, aldus Michael Orasin, research manager bij IDC. “De hoge scores van Xerox op het gebied van strategische visie en het vermogen deze uit te voeren, laten zien dat bedrijven die op zoek zijn naar MPS een partner met ervaring op de markt willen die in staat is met een vergaande aanpak de best mogelijke tastbare resultaten te waarborgen.”

Een goed uitgevoerd MPS-programma kan niet alleen de kosten drastisch verlagen tot wel dertig procent, maar ook de productiviteit verhogen en bijdragen aan een duurzaam milieu. Niet alle leveranciers bieden alle drie deze mogelijkheden. Beslissers zouden de volgende vragen moeten stellen bij de selectie van een leverancier:


1. Verbeterde gebruikerservaring: worden alle machines gemonitord en zijn de leveranciers in staat proactief issues op te lossen om onnodige downtime te voorkomen en werknemers productief te houden?

2. Focus op klantenservice: helpen leveranciers met change management programma’s in het adaptatieproces van de medewerkers, zodat zij zich zullen aanpassen aan de nieuwe technologie en de nieuwe werkprocessen?

3. Kostenbeheer en verantwoording: is er een formeel rapportageproces dat laat zien of zakelijke doelstellingen (kosten, ecologische duurzaamheid, security en risico compliance) worden behaald?

4. Multi-vendor benadering: ondersteunen ze apparatuur van andere leveranciers, zodat klanten bestaande machines niet hoeven te vervangen voor het merk van de leverancier?

5. Uitgebreid aanbod: is het aanbod beperkt tot printers binnen de kantoren, of kan het worden uitgebreid met een in-house printcentrum en de eisen van virtuele en thuiswerkomgevingen?

6. Flexibiliteit in sales en distributie: is er een single point of contact en een consistente aanpak van MPS voor bedrijven die verspreid zijn over verschillende locaties en regio’s?

7. Inzet voor innovatie: zullen ze samenwerken om het bedrijf te begrijpen en innovatieve manieren bieden waardoor medewerkers efficiënter kunnen werken? Dus niet alleen een focus hebben op het beheer van printen?

8. Track record: kunnen ze hoge kwaliteitreferenties en duurzame resultaten tonen?

Als leider in MPS is Xerox de eerste die Enterprise Print Services (EPS) levert aan alle facetten van de printinfrastructuur van een organisatie – van het kantoornetwerk naar het in-house printcentrum tot de virtuele werknemer. Het IDC MPS MarketScape rapport onderscheidt Xerox voor haar strategische visie en het vermogen om die visie uit te voeren, met hoge scores op criteria zoals dienstenaanbod, concurrentievermogen ten opzichte van de kosten, klantenservice en de inzet van Research & Development.


Het Xerox MPS-portfolio wordt aangeboden aan kleine en middelgrote bedrijven via het wereldwijde netwerk van channel partners. Met een klantenbestand met daarin namen als Fiat, Procter & Gamble, Reuters, Enterprise Rent-A-Car, The Dow Chemical Company en KeyCorp, is Xerox de enige MPS-leverancier die meer dan 1,5 miljoen multi-vendor machines monitort over de hele wereld.

*IDC “IDC MarketScape: Worldwide Managed Print Services 2010 Hardcopy Vendor Analysis”. Doc # 222872, April 2010.

Rate this post

Print Friendly