DEN HAAG – De Nederlandse postmarkt is tussen 2001 en 2008 met 5,3 procent gekrompen. Het aantal geadresseerde poststukken nam in deze periode af van 5,6 miljard naar 5,3 miljard.

De belangrijkste verklaring voor de afname is de digitalisering, ofwel dat mensen vaker een mailtje sturen dan een brief of internetbankieren.

Dat heeft minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken woensdag gemeld in reactie op Kamervragen

Invloed

Vorige maand kwam SP-Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen hard in aanvaring met toenmalig staatssecretaris Frank Heemskerk over de kwestie. Volgens Gesthuizen had hij de Kamer onjuist geïnformeerd, doordat hij de invloed van internet op de postmarkt zou hebben overdreven.

Heemskerk heeft meerdere keren gezegd dat de krimp bij bijvoorbeeld TNT Post voor twee derde wordt veroorzaakt door digitalisering en voor een derde door liberalisering, ofwel het openstellen van de markt voor concurrenten. Bij TNT Post werden eerder massa-ontslagen aangekondigd.

Van der Hoeven stelt verder dat het tempo van de krimp de laatste jaren steeds harder toeneemt.


nu.nl

Rate this post

Print Friendly