Amsterdam, 24 februari 2010 – Luchthavenexploitant BAA heeft het SmartBPM® platform geselecteerd van Pegasystems (NASDAQ: PEGA), toonaangevend leverancier in Business Process Management, ter ondersteuning van het Airport – Collaborative Decision Making (A-CDM) programma op de Londense luchthaven Heathrow.

Het Heathrow-project telt meerdere fasen; de eerste fase werd in slechts negen weken afgerond. “Deze uitzonderlijke prestatie bewijst zowel de grote flexibiliteit van de ‘rules-based’ SmartBPM-benadering als de kwaliteit van de gezamenlijke ondersteuning vanuit de projectteams van Pegasystems en BAA,” aldus David Wells, VP en Managing Director, EMEA, bij Pegasystems.

Overzicht en controle

Het A-CDM programma, een concept ontwikkeld door het bureau voor Europese luchtverkeersleiding (Eurocontrol), richt zich op de verbetering van de algemene efficiëntie van procedures op een luchthaven en op het creëren van een gecoördineerd pan-Europees luchtverkeerbeheersysteem. Het omvat zowel route- als luchthavenprocedures.

“Als de drukste internationale luchthaven hebben we ervoor gekozen onze A-CDM oplossing eerst op Heathrow te implementeren,” bevestigt BAA Enterprise Architect, Eamonn Cheverton. “Deze volledig geïntegreerde en collaborative benadering van besluitvorming biedt alle betrokken partijen op de luchthaven een consistent overzicht van de vluchtstatus. Dit levert snelle en belangrijke voordelen op, zowel in operationele efficiëntie als, en dit is minstens zo belangrijk, een plezieriger reiservaring voor alle passagiers.”

“Om optimaal rendement te behalen, hebben we Pegasystems’ SmartBPM oplossing gekozen als onderliggend platform,” aldus Cheverton.“ De dynamische, procesgerichte BPM-methodologie is uitermate flexibel om snel functionaliteit te ontwikkelen die de operationele activiteiten monitort en op proactieve wijze problemen en uitzonderingen oplost.”


‘Early arrivals’

Op Heathrow is de eerste fase van het A-CDM programma reeds operationeel en richt zich op de aankomst- en vertrekprocedures van vliegtuigen. Als onderdeel hiervan helpt de Pegasystems BPM oplossing vliegtuigen te volgen en monitoren via het air-to-air proces en het beheren van verwante luchthavenprestaties, waaronder stiptheid, taxitijden en bagagelevering. Dankzij de naadloze integratie met de bestaande systemen van BAA voor gegevensontvangst en automatisch real-time kunnen reageren op deze data, verbetert Pegasystems SmartBPM de BAA besluitvormingsprocedure aanzienlijk.

Volgende fasen zullen parallelle functionaliteiten bieden met betrekking tot ’kerb-to-gate’ en transferprocedures. “Deze oplossing heeft een onmiddellijke positieve impact gehad,” aldus Tim Hardy, Group Airside Operations Director, “door het bieden van een consistent, geconsolideerd overzicht van de operationele status. Dit zal zowel de klantervaring verbeteren als de impact van onze activiteiten op het milieu verminderen.”

Volgens Cheverton werd het succes van het project tot op heden ondersteund door Pegasystems’ vermogen om bedrijfsdoelstellingen onmiddellijk vast te leggen en functionaliteit snel te configureren; conform de hoge eisen van BAA. “Bovendien past de ’rules-based’ benadering van SmartBPM perfect in onze iteratieve SCRUM projectmethodologie. Het Pegasystems team heeft onze business perfect begrepen en geleverd wat we nodig hadden.”

Het resultaat is een snelle en succesvolle implementatie. Wells: “SmartBPM met dynamische ‘Build for Change®‘ methodologie biedt het ideale platform voor BAA dat van plan is het ’Total Airport Management systeem (TAM) te transformeren in de komende drie jaar.”


Rate this post

Print Friendly