‘s-Hertogenbosch, 10 februari 2009 – Koert van de Kerkhof belandde bij toeval in wereld van print en mail, en zag al snel goede kansen. Hij nam zich in 2003, bij de start van Kopak Print en Mail, voor om binnen een paar jaar uit te groeien tot een allround direct mail verwerker: ‘En dat is gelukt!’ Met de investering in een Océ VarioPrint 6250 en een Océ CS665 Pro is Kopak nu klaar voor verdere groei: ‘Wij hebben nog niets gemerkt van een krimpende markt.’

Kopak investeerde in hoog tempo om de groeidoelstelling te realiseren: in machines om te sealen, te couverteren en te banderen, maar ook in laser- en inktjet-printapparatuur. Met de bedrijfsleider van een voormalige binderij werd bovendien grafisch afwerkbedrijf ‘Kopak Grafisch’ gestart. Beide bedrijven werken nauw samen in het pand aan de Rheastraat in Tilburg. Inmiddels verwerkt het Kopak team van zo’n vijftien mensen op topdagen tot wel 300.000 poststukken: ‘Tussen alle mailinghuizen zijn we misschien een middelgrote speler, maar we weten ons wél goed te onderscheiden door onze diversiteit. Alles is mogelijk, en we zijn overal goed in.’

Uitbreiding in kleur
Vorig jaar ging Van de Kerkhof op zoek naar mogelijkheden om zijn printcapaciteit te verbreden met kleur: ‘We zijn natuurlijk maar een kleine organisatie, maar we willen wél graag mee kunnen doen op het niveau van “de grote jongens”.’ Océ bleek al spoedig de ideale partner: ‘Ik heb het vaak te druk om veel tijd te besteden aan vergelijken en onderhandelen. Ik ben niet op zoek naar een leverancier die eigenlijk vooral machines wil verkopen, maar naar een partner waarmee het klikt, die je helpt met een maatoplossing en waarmee je een relatie kunt opbouwen’. ‘Kleur is een verhaal apart’, merkte Van de Kerkhof. ‘Bij zwart-wit afdrukken is zwart gewoon zwart – eigenlijk gaat dat altijd goed. Maar onze opdrachtgevers zijn veel kritischer als het om kleur gaat. Drukkerijen, uitgevers en reclamebureaus stellen hoge eisen aan bijvoorbeeld huisstijldrukwerk.’ Met een snelheid van 65 pagina’s per minuut, een grote in- en uitvoercapaciteit voor continue productie en een maximaal papierformaat tot 330 x 487 mm, bleek de Océ CS665 Pro een snelle, betrouwbare en robuuste kleurenoplossing voor deze veeleisende productie omgeving.

Ook zwart-wit blijft een belangrijke printmarkt voor Kopak: ‘We produceren nu zo’n 750.000 afdrukken per maand. Bij zulke grote hoeveelheden is het natuurlijk lastiger om hetzelfde groeitempo vast te houden, maar het aantal orders en de omzet neemt ook hier nog altijd toe.’ Om ook deze markt optimaal te kunnen blijven bedienen besloot Van de Kerkhof opnieuw met Océ in zee te gaan. ‘De mogelijkheid om ook razendsnel dubbelzijdig te printen zie ik op dit moment vooral als een investering in de toekomst – daar liggen nog nieuwe kansen voor Kopak. Het huidige orderpakket van Kopak bestaat echter nog grotendeels uit enkelzijdige afdrukken, vertelt Van de Kerkhof: ‘Het indrukken van bijvoorbeeld voorbedrukt briefpapier gebeurt natuurlijk vaak alleen aan de voorzijde. De productiviteit van de Océ VarioPrint 6250 helpt ons onze output hierbij flink te verhogen.’

Klaar voor de toekomst
Kopak wil ook de komende jaren blijven groeien. Printen vormt daarbij een belangrijk onderdeel van de all round dienstverlening. Van de Kerkhof denkt vooral groei te kunnen realiseren door meer orders verwerken: ‘We zijn altijd op zoek naar nieuwe klanten, maar proberen ook ons pakket bij bestaande opdrachtgevers verder uit te breiden.’ De productiviteit van de Océ VarioPrint 6250 en de nieuwe mogelijkheden op het gebied van kleur dankzij de Océ CS665 Pro spelen een hoofdrol in die plannen. Koert van de Kerkhof heeft bovendien goede verwachtingen van de Print Shop Mail software die Océ hem levert: ‘Daarmee wordt het personaliseren van mailings voor ons een stuk makkelijker en efficiënter.’ Hij heeft alle vertrouwen in de toekomst van Kopak: ‘Samen met Océ hebben we een goede basis gelegd.’


Rate this post

Print Friendly