U bent ondernemer en heeft zojuist een laptop aangeschaft. Om de laptop ook zakelijk te kunnen gebruiken heeft u in ieder geval een tekstverwerker, een rekenblad, een presentatieprogramma en e-mail nodig. Welke applicaties kiest u?

Office 2007

Op de nieuwste laptops met Windows 2007 ontvangt u in veel gevallen Microsoft 2007 mee geïnstalleerd. Het is een poging van Microsoft om u de beroemde office applicaties te laten gebruiken. Helaas zullen de applicaties na 60 dagen gaan vragen om een code en zal u Microsoft Office nog steeds moeten gaan aanschaffen. Wilt u de Office thuis gebruiken of als student? Voor E 99 is Office voor thuisgebruik te koop met 3 licenties. Voor een redelijk bedrag heeft u dan Word 2007, Excel 2007, Powerpoint 2007 en OneNote 2007.  Het e-mail programma Outlook ontbreekt dan helaas, daarvoor heeft u Office Standard of hoger nodig.

Alternatieven voor Office

Er zijn naast Microsoft Office ook alternatieven. En kunt u deze alternatieven gebruiken voor documenten die u schrijft voor u zelf en kunnen degene aan wie u de documenten stuurt ze ook nog lezen? Er zijn minimaal 3 alternatieven.

1. Open Office

Als u op zoek bent naar  een programma dat vergelijkbaar is met Microsoft Office dan is Open Office het programma om te gaan gebruiken. Het programma is Open Source en GRATIS beschikbaar. Na overname van Sun is Oracle nu eigenaar van Open Office. Het programma doet alles wat u van een kantoor applicatie nodig heeft: tekstverwerker, rekenblad, presentaties, database, spellingscontrole en eenvoudig tekenprogramma.

Open Office downloaden: Open Office

Met Open Office kunt u Office documenten inlezen, bewerken en bewaren. U kunt documenten ook bewaren als PDF, wat weer handig is als u een digitale kopie wilt versturen en niet een bewerkbaar origineel.

Heeft u een kleinere of grotere onderneming en overweegt u om over te schakelen op Open Office? Vraag dan om advies bij de Open Office specialist in Nederland: Nou&Off. Zij kunnen u ook helpen bij het trainen van uw medewerkers en het ontwikkelen van huisstijl templates.

2 Google Docs

Google Docs
2. Google Docs is software van de ‘nieuwe web generatie’. Het programma werkt op uw lokale computer maar u gebruikt Google Docs va uw webbrowser. Even geen internet beschikbaar? Door het installeren van Google Gears kunt u ook documenten lokaal op uw PC bewerken.

De functionaliteit van Google Docs is in vergelijk met Microsoft Office en Open Office nog beperkt. Overigs gebruiken de meeste mensen minder dan 10% van de functionaliteit, dus voor basis documenten kunt u uitstekend met Google Docs uit te voeten.

Omdat Google Docs online werkt heeft dit nog een ander voordeel: U kunt documenten heel eenvoudig delen met anderen. Dus bij het werken in groepen is Google Docs ideaal. Het delen gaat op basis van een e-mail adres. Kosten: GRATIS of een klein bedrag per jaar in een business versie. Google heeft ook API’s, daarmee kunnen uw IT medewerkers koppelingen maken met andere applicaties.

http://docs.google.com


3.  Zoho

Zoho is vergelijkbaar met Google Docs. Ook Zoho werkt via internet en maakt het eenvoudig om documenten in een team te delen. De functionaliteit is beperkt.  De focus van Zoho is wel anders dan bij Google Docs en Open Office. Zoho biedt een hele reeks aan online applicaties voor de ZZPer en klein bedrijf:

Tekstverwerker, Rekenblad, Presentatie, WebMail, CRM, Projectplanning, Database, Webconferentie, enz. Zoho biedt in de meeste gevallen een gratis start versie en bij intensiever gebruik moet er gaan betaald worden.

Zoho.com


Rate this post

Print Friendly