Dat kleur een hogere attentiewaarde heeft en zorgt voor een hogere respons bij klantcommunicatie in vergelijk met zwartwit is al langer bekend. Kleurgebruik voor persoonlijke klantcommunicatie was echter relatief duur waardoor vaak werd gekozen voor drukwerk. De afgelopen jaren is de aanschafprijs voor kleurenprinters en de afdrukprijs per pagina echter drastisch gedraaid tot enkele centen. De huidige generatie kleurenprinters en multifunctionals hebben bovendien een veel hogere snelheid, betrouwbaarheid en afdrukkwaliteit dan een aantal jaren gelden.

Als gevolg van deze ontwikkelingen is het ook voor kleinere organisaties interessant geworden om bijvoorbeeld marketing en communicatie drukwerk, waaronder diract mail, brochures en spec sheets, in eigen huis te produceren en niet uit te besteden bij een externe reproshop. Met de huidige afdrukkosten kan dit goedkoper zijn in vergelijking met een copyshop.

Naast het kostenvoordeel voor de organisatie zorgt het zelf inhuis produceren voor meer flexibiliteit, kortere doorlooptijden en een directe kwaliteitscontrole van het eindresultaat. Sommige printers kunnen zelfs banners afdrukken. Voor marketingafdelingen met strakke deadlines kan dit een uitkomst zijn. Bij hogere volumes of complexe afwerking is een copyshop nog steeds een goede keuze. Daarnaast blijft de afweging zelf doen of laten doen voor iedere organisatie een aspect. Bij zelf doen zijn de relatieve arbeidskosten vaak hoger en heeft een reproshop veel meer technische kennis in huis beschikbaar..

Uit onderzoek van InfoTrends blijkt dat MKB organisaties veel bezig zijn met de de kwaliteit van klantcommunicatie. De kwaliteit en resultaat worden belangrijker gevonden dan de extra kosten, deze mogen echter niet te hoog zijn en dienen variabel te zijn. Zeker in economisch mindere tijden is het belangrijk om onderscheidend te zijn en de klant op een persoonlijk en professionele wijze te benaderen. Kleur kan het verschil maken in de presentatie, bijvoorbeeld ROI en besparingsgrafieken in een offerte. Doordat het promotiemateriaal er professioneel uitziet kan een kleinere organsiatie beter de concurrentie aangaan met grotere aanbieders.

Volgens InfoTrends geeft het onderzoek aan dat steeds meer MKB bedrijven voordelen zien in het intern produceren van marketing en communicatiematerialen en daarvoor een kleurenprinter aanschaffen.

Bron: InfoTrends, The Future of the Office Document: 2009 Survey Results.

Rate this post

Print Friendly